Należy stosować różne techniki nauczania. Istnieje cała masa różnych metod. Wszystkie jednak muszą być odpowiednio dopasowane do wieku uczniów oraz wykładanej tematyki. Najprostszą formą nauczania dzieci jest opowiadanie. Rola nauczyciela sprowadza się do ustnego opisu przedmiotów i zjawisk. W kolejnych latach nauki nauczanie dzieci poszerza się o prowadzenie pogawędek oraz o przygotowywanie pokazów i prezentacji wybranych mechanizmów i sprzętów. Dobrym sposobem uczenia jest przeprowadzanie eksperymentów. Szybkie uczenie się jest zależne od formy przekazu. Jeśli do zmysłu słuchu i wzroku dołączy się także dotyk i własne zaangażowanie w naukę można osiągnąć naprawdę ciekawe i wyraziste efekty. Z upływem lat nauczyciele wprowadzają kolejny sposób nauczania. W szkolnictwie średnim często trzeba odbyć praktyki zawodowe. To doskonały sprawdzian zdobytej wiedzy w realnych pracowniczych warunkach. Praktyka zawodowa pozwala w doświadczalny sposób sprawdzić swoje umiejętności oraz nabyć niezbędne na danym stanowisku pracy kwalifikacje. Nauczanie dorosłych w dużej mierze sprowadza się do doświadczalnej formy nauczania. W wyższych szkołach mobilizuje się studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy na zadane tematy. Służą do tego referaty. Nauczyciele przydzielają uczniom tematy z konkretnej dziedziny i wymagają ich opracowania w formie pisemnej. Wielokrotnie się zdarza, że referat jest streszczany ustnie przed całą grupą. Uczniowie nabywają w ten sposób umiejętność występowania przed ludźmi. Dzięki temu bez większych obaw mogą przystąpić do egzaminu ustnego. A to z pewnością znacznie obniża stres egzaminacyjny. Tak więc zdobywanie wykształcenia w dużej mierze zależy od formy prezentowania naukowych danych. Wiedza z każdej dziedziny musi być wykładana w sposób interesujący i dopasowany do wieku uczniów. Inne bowiem formy nauczania należy stosować w podstawówce i inne na studiach. Tak czy owak przekazywanie wiedzy nie powinno sprowadzać się jedynie do nudnej formy opisowej. Trzeba wykładać wiedzę łącząc w jednym czasie kilka technik uczenia się. Tylko tak można wzbudzić zainteresowanie wśród uczniów i wykształcić przyszłych profesjonalistów w konkretnej dziedzinie.