Usługi blacharskie mogą nas zainteresować gdy będziemy potrzebowali naprawić samochód lub inną rzecz wykonaną z metalu. Najczęściej dotyczy to naprawy wgnieceń lub innych deformacji materiału, które są wynikiem uszkodzeń bądź naturalnego zużycia mechanicznego. W przypadku samochodów osobowych mówimy tutaj o dwóch kwestiach. Pierwsza to rzecz jasna naprawy powypadkowe. Po różnego rodzaju stłuczkach lub wypadkach drogowych powstają znaczne uszkodzenia karoserii samochodu, a czasem również podwozia, włączając w to kluczowe dla bezpieczeństwa elementy. Wtedy powinniśmy zastanowić się, czy samochód nadaje się jeszcze do naprawy, czy lepiej go zezłomować i zakupić drugi. Wbrew pozorom to drugie rozwiązanie może być dla nas o wiele większą korzyścią, niż naprawianie starego, rozbitego auta. Jeśli jednak zdecydujemy się na naprawę, powinniśmy odwiedzić zakład blacharski. Jest to miejsce gdzie wykonywane są usługi polegające na naprawianiu rozbitych w wypadkach samochodów. Usługi te to, jak ustaliliśmy na początku, przede wszystkim naprawianie uszkodzonej karoserii lub innych elementów metalowych pojazdu samochodowego. Naprawa rozpoczyna się od wstępnej oceny kosztorysowej, a także zastanowienie się czy pojazd nadaje się jeszcze do dalszej eksploatacji. Jest to kluczowy element procesu naprawy rozbitego auta, ponieważ jeśli klient zdecyduje że koszty naprawy przewyższą koszt zakupu nowego samochodu, to trzeba będzie pomyśleć czy naprawa jest w ogóle opłacalna.

Gdy przychodzi czas by samochód został zreperowany, praca rozpoczyna się od oczyszczenia powierzchni zdeformowanego metalu. Jest to etap bardzo ważny, ponieważ w przyszłości będzie konieczność naniesienia nowego lakieru, których musi mieć czystą i odtłuszczoną powierzchnię, do której będzie mógł odpowiednio mocno przywrzeć. Inaczej naprawa blachy szybko spowoduje korozję, a w konsekwencji bardzo szybkie zniszczenie karoserii naprawianego auta. Następny etap to przywracanie zniszczonym elementom ich pierwotnych kształtów. Blacharstwo zna różne techniki umożliwiające naprawę powyginanych bądź rozciętych elementów, które po takim procesie będą znów przypominać te, które wyszły z fabryki. Można zastosować metodę najprostszą, czyli po prostu wyklepać wgniecenia. Jest to jednak metoda bardzo prymitywna i coraz mniejsza ilość zakładów blacharskich decyduje się na jej stosowanie. Pomimo niskiej ceny nie warto też się na nią decydować, ponieważ najczęściej w jej wyniku uszkodzeniu ulegają kolejny mikrostruktury powierzchni metalowej, co zaprasza korozję i rdzę. Inną możliwością jest użycie prasy hydraulicznej, która przywróci zniszczonym częściom nadwozia ich pierwotny kształt. Jednak dotyczy to tylko powierzchni o nieskomplikowanych kształtach, ponieważ prasa hydrauliczna ma pod tym względem znaczne ograniczenia. Nie jest możliwe odtworzenie takich elementów jak błotniki lub metalowe zderzaki. Jeśli chodzi o części, które uległy rozcięciu, tutaj z pomocą przychodzi laserowe zgrzewanie uszkodzonych powierzchni.